Outsourcing IT
Czym jest outsourcing IT? Czego dotyczy tego typu usługa? Jakie korzyści za sobą niesie? Na początek powinno się odpowiedzieć – czym jest outsourcing? Angielskie słowo outsource oznacza dosłownie 'korzystać z usługi zewnętrznej’, toteż outsourcing nie jest niczym innym, jak korzystaniem z usług firm zewnętrznych w celu realizowania i obsługi wewnętrznych procesów przedsiębiorstwa. Obecnie chyba najbardziej outsourcowaną usługą w Polsce jest obsługa księgowa i kadrowo-płacowa, gdzie to zewnętrzne biura prowadzą obsługę księgową i/lub kadrowo-płacową dla przedsiębiorstwa.
Istnieje oczywiście wiele płaszczyzn, na których outsourcing będzie sprawdzoną formą współpracy – księgowość, logistyka, a nawet sprzątanie biur. Outsourcing pozwala przede wszystkim zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa przez korzystanie z usług firm, które posiadają wymagane kompetencje w obszarze, w którym świadczą usługi.
Drugim, równie istotnym, elementem, dla którego outsourcing może być bardzo dobrym wyborem jest redukcja kosztów. Zlecając wykonywanie usługi podmiotowi zewnętrznemu przedsiębiorstwo nie musi się 'martwić’ o sprawy związane z utrzymywaniem pracowników, zapewnieniem narzędzi i materiałów niezbędnych do należytego wykonania usługi – dla przedsiębiorstwa jedynym kosztem jest comiesięczna faktura wystawiana przez usługodawcę.
Czym jest outsourcing IT? Jest to dość szerokie pojęcie, gdyż sam zakres IT jest dość szeroki (mamy tu programistów /też z dużym podziałem!/, sys adminów, net adminów, inżynierów, itd.). Skupimy się tutaj na dwóch aspektach outsourcingu IT – outsourcingu działu IT oraz outsourcingu programistów.
Jak już zostało wspomniane wcześniej – outsourcing ma na celu zapewnienie dostarczania wysokiej jakości usługi bez konieczności budowania kompetencji wewnątrz przedsiębiorstwa. Outsourcing IT pozwala przy relatywnie niskim koszcie zapewnić swojemu przedsiębiorstwu dostęp do wysokokwalifikowanych specjalistów bez konieczności szukania takich na rynku, co w przypadku niektórych przedsiębiorstw może być bardzo skomplikowanym, czasochłonnym i kosztownym przedsięwzięciem. Można (i powinno się) oczywiście korzystać ze wsparcia firm rekruterskich, które specjalizują się w pozyskiwaniu specjalistów z branży IT – pozwoli to pozyskać specjalistów ze sprawdzonymi kompetencjami (jest to szczególnie ważne, jeśli danych kompetencji przedsiębiorstwo jeszcze nie posiada). Drugim sposobem na pozyskanie kompetencji jest właśnie outsourcing IT. Firmy zajmujące się outsourcingiem IT posiadają specjalistów z wiedzą z szerokiego zakresu (jak już wspomniano wcześniej – IT charakteryzuje się szeroką listą specjalizacji) dzięki czemu mogą zarówno zwinnie reagować na zaistniałe problemy i potrzeby przedsiębiorstwa, jak i proponować odpowiednią ścieżkę rozwoju, która zapewni konkurencyjność usługobiorcy na rynku.
Outsourcing IT może obejmować całość lub część działu IT – wszystko zależy od infrastruktury i potrzeb przedsiębiorstwa.
Podobnie wygląda sprawa outsourcingu IT w zakresie usług programistycznych – przedsiębiorstwo zajmujące się np. wytwarzaniem sprzętu kontrolowanego przez oprogramowanie może posiadać wysokorozwinięty dział IT składający się z inżynierów o wysokich kwalifikacjach, ale nie posiada w swoich zasobach programistów. Zamiast szkolić pracowników lub wyszukiwać kompetencji na rynku pracy najzwyczajniej taniej (i efektywniej) jest znaleźć dostawcę, który świadczy usługi outsourcingu IT w zakresie wytwarzania oprogramowania w technologii, która dla przedsiębiorstwa jest akceptowalna.
Podsumowując powyższy wywód – outsourcing IT pozwala w znacznym stopniu ograniczyć koszty związane z budowaniem wewnętrznych kompetencji, zapewnia wysoką elastyczność w doborze zasobów ludzkich oraz dostęp do wysokokwalifikowanych specjalistów z różnych obszarów IT.